Hoe vermenigvuldig je twee gemengde breuken?
De les bevat naast uitleg ook materiaal voor het oefenen en toetsen.
Deze les is geschikt voor de basisschool, cito eindtoets, brugklas, pabo, havo, vwo, vmbo enz.
Uitleg over het vermenigvuldigen van twee gemengde breuken
Hieronder een korte samenvatting van de uitleg van de theorie in de video.Je kent alleen een regel over het vermenigvuldigen van twee gewone breuken. Daar ging een vorige les over. Daarin werd uitgelegd waarom je bij het vermenigvuldigen van twee breuken de teller mag vermenigvuldigen en de noemers. Om dit onthouden hadden we de slogan:
‘teller maal teller gedeeld door noemer maal noemer’
Bij gemengde breuken valt niet zomaar een regel te ontdekken. Maar wel kunnen je natuurlijk de gemengde breuken eerst omzetten in gewone breuken!
In les 9, ‘Van gemengde breuk naar breuk’ heb je geleerd hoe je dat kunt doen. Je vermenigvuldigt het hele getal van de gemengde breuk met de noemer en telt de teller daarbij op.
Als je dit snapt, herhaal dan eerst les 9.
Als je de twee gemengde breuken hebt herschreven als gewone breuken, kun je ze vervolgens gewoon met elkaar vermenigvuldigen volgens de regel ‘teller maal teller gedeeld door noemer maal noemer’.
Wat je dus moet onthouden bij het vermenigvuldigen van gemengde breuken is:
Schrijf de gemengde breuken eerst op als gewone breuken
Oefenen met het vermenigvuldigen van twee gemengde breuken
Hier zie je steeds twee gemengde breuken die met elkaar vermenigvuldigd moeten worden.
Schrijf de gemengde breuken eerst als gewone breuken.Je kunt daarna de tellers met elkaar vermenigvuldigen en de noemers met elkaar vermenigvuldigen (‘teller maal teller gedeeld door noemer maal noemer’).
Daarna nog kijken of je het antwoord kunt vereenvoudigen.
Er wordt een nieuw window geopend voor deze oefening.
Werkbladen bij het vermenigvuldigen van twee gemengde breuken
[kml_flashembed publishmethod=”static” fversion=”10.0.0″ movie=”http://www.rekenenmetbreuken.nl/wp-content/uploads/2013/01/FracMult50_pr1.swf” width=”400″ height=”300″ targetclass=”flashmovie” play=”true” allowfullscreen=”true” allowscriptaccess=”sameDomain”]
[/kml_flashembed]