5 | Een breuk vereenvoudigen

Een breuk vereenvoudigen of anders opschrijven door de teller en de noemer van die breuk te delen of te vermenigvuldigen met dezelfde factor.

Les 5 van een volledige cursus over het rekenen met breuken.
De les bevat naast uitleg ook materiaal voor het oefenen en toetsen.
Deze les is met name geschikt voor de basisschool.

Waarom heeft het getal (de breuk) 2/4 dezelfde waarde als het getal 1/2?

Hieronder een korte samenvatting van de uitleg van de theorie in de video.

Met behulp van tekeningen wordt duidelijk gemaakt dat een breuk dezelfde waarde houdt als je de teller en de noemer van die breuk allebei door hetzelfde getal deelt.

Een breuk kun je altijd op oneindig veel manieren opschrijven.

Hieronder een korte samenvatting van de uitleg van de theorie in de video.

In de video wordt uitgelegd waarom je een breuk altijd op oneindig veel manieren kunt opschrijven.
Ook wordt dan duidelijk waarom je een breuk meestal zo eenvoudig mogelijk wilt opschrijven.
Vermenigvuldigen en delen horen bij elkaar. Je mag de teller en de noemer van een breuk altijd met hetzelfde getal vermenigvuldigen of door hetzelfde getal delen. De waarde van de breuk verandert daardoor niet.
In de video worden ook een aantal voorbeelden gegeven van hoe je een moeilijke breuk veel eenvoudiger kunt opschrijven. Je leert dus hoe je een breuk snel kunt vereenvoudigen.

Oefenen met het vereenvoudigen van een breuk door de teller en de noemer van die breuk te delen door een gemeenschappelijke factor.

Oefensommen met zo nodig stap voor stap uitleg.

Je ziet steeds een breuk.
Hoe groot is de teller of noemer?

Er wordt een nieuw window geopend voor deze oefening.

Oefening bij ‘Een breuk vereenvoudigen’

Hier kun je een oefenen met sommetjes die horen bij de uitleg.
Je kunt aan de plaatjes in de oefening meteen zien waarom je een bepaalde breuk kunt vereenvoudigen.
Je leert ook snel hoe je dit vereeenvoudigen van de breuk zelf kunt doen, dus door welk getal je de teller en de noemer van de breuk kunt delen.

[kml_flashembed publishmethod=”static” fversion=”10.0.0″ movie=”http://www.rekenenmetbreuken.nl/wp-content/uploads/2012/12/FracIntroduction50_ex.swf” width=”400″ height=”300″ targetclass=”flashmovie” play=”true” allowfullscreen=”true” allowscriptaccess=”sameDomain”]

Get Adobe Flash player voor vereenvoudigen van breuken

[/kml_flashembed]

 

Oefening of toets bij ‘Een breuk vereenvoudigen’

Hier kun je een oefenen met sommetjes die horen bij de uitleg.
Het is belangrijk om bij een breuk meteen te zien of hij eenvoudiger kan worden opgeschreven. Het is daarom goed om even te kijken of je de sommetjes van dit oefenvel snel en goed kunt maken voordat je door gaat naar de volgende les.

[kml_flashembed publishmethod=”static” fversion=”10.0.0″ movie=”http://www.rekenenmetbreuken.nl/wp-content/uploads/2012/12/FracIntroduction50_pr1.swf” width=”400″ height=”300″ targetclass=”flashmovie” play=”true” allowfullscreen=”true” allowscriptaccess=”sameDomain”]

Get Adobe Flash player voor vereenvoudigen van breuken

[/kml_flashembed]